måndag 10 maj 2021

Guest Designer Natalie Elphinstone - Drakar

  

“Hi my name is Natalie Elphinstone
 and I live right down on the south coast of Australia - essentially the other side of the world from you! I’m kept very busy during my days as a mum to four amazing kids as well as working full time as an Obstetrician, helping other people have children of their own. But when all is quiet (shhh.... that’s a forbidden word!) I love nothing more than sitting at my craft desk and getting a little creative. I currently design for Sizzix as well as an Aussie stamp company called Uniquely Creative. You can follow me on my crafty Instagram account at @natalieelph, (or my birthing page @drnatalieelphinstone if you’re interested in that sort of thing!) 

Thank you for inviting me to join alongside your amazing Design Team here this month. I hope I can inspire you to try something new.”

*********************

Hej jag heter Natalie Elphinstone 
och jag bor ner efter den Australiensiska sydkusten - egentligen på andra sidan världen mot för er! Jag har sett till att ha haft fullt upp mina dagar som mamma till fyra underbara barn samtidigt som jag jobbar heltid som förlossningsläkare, hjälper andra att få egna barn. Men när allt är tyst och lugnt (sshh.. det är ett förbjudet ord!) då älskar jag, mer än något annat, att sitta vid mitt pysselbord och vara lite kreativ. Just nu är jag designer för Sizzix och även ett Australiensiskt företag som heter, Uniquely Creative. Du kan följa mig på mitt pyssel-Instagramkonto @natalieelph, (och även på mitt konto för förlossningar @drnatalieelphinstone, om du är intresserad av det!)

Tack för att ni bjöd in mig att vara här tillsammans med ert fantastiska Designteam. Jag hoppas jag kan inspirera er att testa något nytt.




Dragon Life” by Natalie Elphinstone


When I think of dragons I think of them amongst the clouds in a magical starry sky, so I decided to try and create that kind of effect on my card.

For the background I used black cardstock, and added stars with gold foil. They shine so bright in the sunlight!

Because I was using a black background I also stamped my dragon onto black cardstock – embossing it with white embossing powder. I decided to try a new technique .. and I coloured it with Ranger Distress Oxide Ink. Pressing the ink pad onto an acrylic block and picking up the colour with a paintbrush so I could use it like waterpaint. It dried opaque and chalky which I think gives a really dreamy look to the dragon.

I stamped the wing separately and attached it with a brad, so you can actually ‘flap’ his wings in real life!

I diecut some clouds from grey cardstock and sponged more Distress Oxide ink on the edges to match, and I finished off by adding a thin sentiment strip from the stamp set, and some blue pearls in the sky.

******************************* 

När jag tänker på drakar tänker jag mig dom tillsammans med moln och en magisk sky med stjärnor, så jag beslutade mig för att försöka få till den effekten till det här kortet. 

Till bakgrunden använde jag svart cardstock och la till stjärnor med hjälp av guldfolie. Dom skiner fantastisk i solen!

Eftersom jag använde en svart bakgrund så stämplade jag även min drake på svart cardstock - embossade med vitt embossingpulver. Jag beslutade att testa en annan teknik för det här kortet..och färglade med Distress Oxide's. Jag pressade av färgen från dynan på akrylblock och plockade upp färgen därifrån med en pensel så jag använde det som vattenfärg. Det torkade täckande och med en lite matt "chalky" känsla vilket jag tycker ger en  härligt drömmig look till draken.

Vingen stämplade jag separat och fäste den sedan med en "brad", så du kan faktist vifta med drakens vinge på riktigt!

Jag stansade ut några moln ur grå cardstock och färgade in kanterna med en Distress Oxide för att matcha, avslutade sedan med en tunn textremsa från stämpelsetet och några blå halvpärlor till min himmel.




Material:

Inga kommentarer: